SEO

Katalogi płatne, czy darmowe?


Jedną z prostszych metod zdobycia linków prowadzących do naszych stron jest ich katalogowanie. W polskim Internecie katalogów jest wiele. Bywają zadbane, ale nie brakuje też „śmieciowych”, na których nie warto dodawać swoich stron. Wśród wielu katalogów znajdzie się również podział na płatne i darmowe. W dzisiejszym wpisie przedstawię swój punkt widzenia na oba rodzaje katalogów i postaram się odpowiedzieć na pytanie kiedy warto płacić za wpis, a kiedy nie.

Katalogi darmowe

Moim zdaniem katalogów darmowych jest więcej niż płatnych. Wydaje mi się, że jest tak z co najmniej kilku powodów:

  • Część katalogów jest na tyle świeża i nie podlinkowana, że nie dysponują wystarczającą mocą, by warto było płacić za dodanie do nich swoich stron, stąd świadoma decyzja właścicieli, by pozostawić je darmowymi
  • Nie wszyscy właściciele chcą traktować katalogi jako dodatkowe źródło dochodu
  • Nie wszyscy decydują się w zabawy w umowy z np. dotpayem
  • Część żąda w zamian linku zwrotnego (ja takie katalogi omijam z daleka)
  • Nie wszyscy właściciele dbają o swoje katalogi. Nie raz mogłem zauważyć, że w boxie informującym o liczbie wpisów oczekujących widniały liczby nawet trzy cyfrowe. Do tego dochodzi akceptowanie wszystkiego jak leci. Bez sprawdzania poprawności wpisów, zgodności tematyki strony z kategorią itd. Tutaj również ciężko domagać się pieniędzy za dodawanie stron
  • Niektóre katalogi powstają tylko w celu budowania site strony, np. do systemów SWL, więc im więcej wpisów, tym teoretycznie dla nich lepiej

Katalogi płatne

Jak już wspomniałem, katalogów płatnych jest mniej, ale od pewnego czasu można zauważyć pewną regułę, że coraz więcej pojawia się katalogów płatnych, ale nie tylko tych zadbanych i wartościowych, ale pojawiają się i np. takie, na których właściciel chcąc ograniczyć sobie napływ spamowych wpisów np. niezwiązanych z tematyką katalogu, przez co ogranicza im dostęp poprzez wprowadzenie minimalnych opłat. Każdy kto posiada jakiś katalog doskonale wie, że część wpisów, zostaje dodana ręcznie, po wypełnieniu formularza, starannie, a część z tzw. automatu, czyli programu służącego do katalogowania stron za nas, automatycznie (np. adder, czy publiker). Sam właśnie jestem na etapie podpisywania umowy z dotpayem, bo za dużo czasu mi zajmuje moderacja wpisów typu „blog o wędkowaniu”, w katalogu dotyczącym tylko i wyłącznie sklepów internetowych ;). Tak czy inaczej, poniżej kilka powodów, dla których właściciele decydują się pobierać opłaty za dodawanie wpisów do ich katalogów:

  • Wspomniane wcześniej chęci ograniczenia spamu
  • Katalog jest wyjątkowo zadbany i dobrze podlinkowany
  • Chęć zarobku, zwrotu kosztów, zwrotu za poświęcony czas na moderowanie
  • Większe prawdopodobieństwo, że na wpis płatny zdecyduje się osoba posiadająca wartościową stronę, niż śmieciowe zaplecze, czy stronę o niczym, jakich sieci wiele
  • Właściciel dba o katalog, ale traktuje je jak zaplecze, które samo na siebie zarabia, do którego nie trzeba dokładać pieniędzy na chociażby wykup domeny, czy hosting

Płatne, czy darmowe?

Każde wartościowe :). Wartościowe dla strony, którą pozycjonujemy. Są wpisy, które kosztują 1, 2, 3 zł, a są i takie po 9zł. Sam staram się płacić MAX 3, 4 zł. za wpis i uważam, że żądanie większych kwot jest zwyczajnie zdzierstwem ;). Inna sprawa, że pozycjonując stronę, która ma mi przynieść konkretne korzyści, większą uwagę skupiam na tym gdzie dodaje swoje wpisy. Poza tym, dla takich stron (zarabiających) mam mniejsze opory, by płacić za ich dodanie do katalogów. Warunek, katalog musi być wartościowy, a dodanie wpisu do niego, musi mi się opłacać.

Kiedy zaś staram się pozycjonować swoje zaplecza, strony mniejszej dla mnie wagi, to unikam płatnych wpisów. Są różne metody zdobywania linków, a płacenie pieniędzy za podlinkowanie każdej strony, którą posiadam wykończyło by mnie finansowo, a na pewno uniemożliwiło by mi inwestować swoje pieniądze w dalsze projekty.

Nie mam problemu z płaceniem za usługi, które pozwalają oszczędzić mi czas, czy dzięki którym zdobywam jakieś korzyści. Dlatego chętnie, kiedy na rynku pojawia się jakaś ciekawa aplikacja, jestem skłonny wydać na nią pieniądze. Podobnie jest z katalogami. Jeśli są dobrze podlinkowane, a mi zależy na wartościowych backlinkach, wtedy sprawa jest dla mnie otwarta i jestem skłonny za taki wpis zapłacić.


View Comments
There are currently no comments.