SEO

Pozycjonowanie krok po kroku – mini recenzja


Pozycjonowanie stron

Zdobywanie wiedzy, aktualizowanie jej, to jedna z podstawowych metod rozwoju człowieka. Z pozycjonowaniem stron jest podobnie. Pomimo tego, że metody działania algorytmów wyszukiwarek są dla nas w dalszym ciągu jedynie domysłem (powstałym głównie na bazie doświadczeń innych specjalistów od spraw SEO), wiedza ta często trafnie przedstawia przynajmniej część rzeczywistości. Badania, analizy pomagają zrozumieć przynajmniej pewną część zagadki dotyczącej tego, jakie działania mają wpływ na wyniki wyszukiwania.

Przyznam, że od pewnego czasu swoją wiedzę na temat SEO czerpię jedynie z blogów, ewentualnie z forum Pio. Ostatnio postanowiłem odświeżyć sobie nieco temat pozycjonowania, więc skusiłem się na zakup nowo wydanego (01.09.2011) ebooka autorstwa Sławomira Gdaka. Dzisiaj, chciałbym podzielić się z wami swoimi spostrzeżeniami na temat tej pozycji.

Do kogo skierowany jest ebook

Sam ebook jest skierowany do osób z małym, bądź żadnym doświadczeniem i to właśnie osoby początkujące powinny być najbardziej zainteresowane zakupem tej pozycji. Poza nimi, część treści skierowana jest do osób, które nie mają zamiaru osobiście podejmować działań zmierzających do poprawy widoczności ich stron, a chcą zrozumieć na czym polega cały proces. Te osoby znajdą informacje o tym komu zlecić pozycjonowanie, czy czym się kierować szukając odpowiedniej osoby/firmy. Zamieszczenie tych informacji na samym końcu wydaje się mieć jakiś cel i pozwala zrozumieć, że zarabianie w internecie może być dwu fazowe (sprzedaż bezpośrednia i własna promocja w celu zyskania potencjalnych, nowych klientów).

Co to jest ten gogiel

Wracając do samego pozycjonowania, osoby początkujące znajdą tu dla siebie wiele interesujących informacji i o ile fragmenty opisujące czym jest wyszukiwarka, jak wygląda google wydają się być nieco na siłę, o tyle w dalszej części ebooka zostało zamieszczonych dość sporo informacji o tym, o czym każdy pozycjoner powinien wiedzieć, czyli czym jest ranking wyników wyszukiwania, co może na niego wpływać, jak linkować własne strony, skąd zdobywać backlinki (whiteseo), czy jak budować własne zaplecze (rozpisane na prostym przykładzie). Początkujący dostanę też wskazówki z jakich narzędzi mogą korzystać, by przyspieszyć i usprawnić swoją pracę, czy co zrobić, gdy chcąc nie chcąc trafi im się filtr, czy nawet ban.

Czy warto?

Powiem szczerze, że jako ktoś, kto od kilku lat interesuje się tematyką SEO, nie byłem w stanie znaleźć wielu informacji, które byłyby dla mnie zupełną nowością. Ale dowiedziałem się np. że na pozycję w serpach MOŻE mieć wpływ to, na jak długo została wykupiona domena (nigdy o tym nie słyszałem wcześniej), dlaczego nie warto kupować domeny brzmiące jak domena konkurencji (czyli np. nazwa ta sama, a inna końcówka), czy dlaczego warto zastanowić się nad alternatywą dla Analyticsa przy stawianiu stron zapleczowych. Znalazłem też fajne zestawienie hostingów SEO, które pewnie będę chciał niebawem wykorzystać.

Nie byłem adresatem tej pozycji, ale czy straciłem pieniądze kupując tego ebooka? Zdecydowanie nie. Po pierwsze przypomniałem sobie o rzeczach o których już jakiś czas nie myślałem, więc część rzeczy sobie utrwaliłem. Po drugie kupując ebooka dostałem w promocyjnej cenie (50%) dobrą listę katalogów przygotowaną przez Sławka (nie wiem, czy promocja jest aktualna). Po trzecie poznałem kilka ciekawostek, o których nie miałem pojęcia, a po czwarte uświadomiłem sobie, że po kilku latach hobbystycznego zainteresowania tematyką SEO dość sporo wiem.

Inni, którzy dopiero zaczynają zabawę z SEO, lub mają jeszcze niewielkie pojęcie o tej tematyce, z pewnością znajdą tu dla siebie więcej cennych informacji. Tym bardziej, że nie wszystko zostało tu napisane w ten sam sposób, jaki opisywało się podstawy pozycjonowania kilka lat temu, są aktualizacje i Sławek wspomina czasem jakie elementy przestały mieć już wpływ na SEO, a jakie prawdopodobnie zaczęły, cytuje też czasem wypowiedzi znanych osób (Matt Cutts, Shari Thurow) dla potwierdzenia swoich słów, czy odwołuje się do materiałów z SEOmoza (jak np. dot. Search Engine Ranking Factory, raport z 2011 roku, polecam). Cieszę się też, że poza widzianym po raz setny badaniem eyetrackingowym z przed kilku lat, Sławek zamieścił też inne, których także dotąd nie widziałem ;).

Kończąc, możesz śmiało zakupić ebooka w dość przystępnej cenie 27 zł.

Pozycjonowanie stron


View Comments
There are currently no comments.