Narzędzia

SEMrush: Moja opinia o programie


Tym wpisem chciałbym zapoczątkować cykl recenzji (moich opinii) na temat narzędzi wspierających zarabianie w sieci.

SEMrush jako narzędzie do analizy słów kluczowych

Mimo, że analiza słów kluczowych to fundament tej aplikacji, to patrząc szerzej SEMrush pomoże nam dokładnie przeanalizować nasze strony i naszej konkurencji (a konkurencja to także strony, na których chcemy się wzorować). Jeśli chcemy zarabiać więcej na AdSense i programach partnerskich, jeśli chcemy szukać nisz, to taka wiedza bardzo nam się przyda. Nie będę opisywał całego narzędzia, ponieważ jest to dość duża aplikacja, a niektóre widoki z punktu widzenia zarabiania nie są już tak istotne (ale w dalszym ciągu są to widoki analityczne), jak te które zamierzam opisać. Dodam, że SEMrush posiada 3 rodzaje subskrypcji, a moja opinia o tym programie oparta jest o wersję „Guru”. Jedziemy :).

Organic Research

Jest to jeden z podstawowych ekranów i pierwszy od którego warto zacząć analizę. Mamy tu możliwość przeanalizowania domeny w 29 wersjach językowych wyszukiwarki Google (w tym oczywiście PL). Jeśli mamy stronę anglojęzyczną jest to dość ważne, ponieważ w różnych krajach nasza strona będzie znajdowała się na różnych pozycjach w wynikach wyszukiwania (więcej. sprawdzanie pozycji strony). Możemy też porównać jak sytuacja naszej strony wygląda na komputerze, a jak na telefonie.

SEMrush - Opinia o programie

Strona główna tej sekcji posiada zbiorczo najważniejsze informacje o domenie. a po kliknięciu w konkretną informacje pokażą nam się informacje szczegółowe. Jednak aby ta recenzja była w miarę uporządkowana przejdę może od razu do konkretów pomijając zbiorcze widoki.  Niemniej warto pobrać triala i się pobawić całą aplikacją, w końcu to narzędzie jest także dla agencji SEO, czy po prostu firm, które chcą mieć kontrolę nad rozwojem swoich stron, a także mieć wgląd do analizy nad sytuacją konkurencji/.

Tak więc pierwszą sekcją, którą opiszę jest „Organic Research” i ekran „Positions„. Najważniejsze dane z tego ekranu to tabela słów kluczowych, na które analizowana strona znajduje się w pierwszej setce wyników wyszukiwania (wraz z zajmowanymi miejscami). Jest tu także m. in. ile średnio w miesiącu jest zapytań na daną frazę, jaki jest koszt CPC, czy jaki jest wskaźnik trudności tej frazy (informacje ważne dla tych, którzy zarabiają choćby na AdSense). Każdą frazę można ponadto przeanalizować głębiej, ale o tym później kiedy zajmę się analizą słów kluczowych.

SEMrush-Pozycje-stron

Ekran „Positions” pokazuje ponadto jaki jest szacunkowy ruch domeny, a także wykres pokazujący jak wyglądała sytuacja ilości fraz w pierwszej setce. Obie informacje są pokazane na przestrzeni czasu. Pomaga to np. ocenić, czy strona nie została potraktowana Pandą, czy innym sierściuchem ;). Informacje o ruchu i konkurencji dla słowa są także cenne z punktu widzenia szukania niszowych słów kluczowych. Warto się pobawić :).

Na ekranie „Position changes” zobaczymy na jakie frazy analizowana domena pojawiła się w top 100, a na jakie z niej wyleciała. Oczywiście także na wykresie czasu. Te informacje pomogą nam trzymać rękę na pulsie i kontrolować naszą sytuację w SERPach. Dowiemy się także jakie frazy poszły w górę, a które w dół wyników. Bardzo cenne informacje (główne frazy raczej się monitoruje, ale long tail już pewnie rzadziej, dlatego to całkiem przydatne narzędzie).

SEMrush-Zmiany-pozycji

SEMrush---zmiany-pozycji-2

Jeśli chcemy poznać konkurencję domeny, dowiemy się tego na kolejnym ekranie „Competitors„. Tabela, która znajduje się na tym ekranie da nam wiedzę jaką mamy konkurencję, poznamy wspólne frazy na które strona konkurencji – podobnie jak analizowana – znajduje się w pierwszej setce wyników Google, poznamy traffic, a także ilość reklam jakie konkretny konkurent wykupił w AdWords (tę funkcję dokładniej opiszę później). Z tego miejsca możemy również porównać obie strony pod kątem słów kluczowych i miejsc na jakich się znajdują.

REMrush-Konkurencja

Kolejne ekrany to „Pages” i „URL„. Na pierwszym dowiemy się na jakie strony prowadzą frazy z wyników wyszukiwania, a na drugim pozycje podstrony na wszystkie frazy na jakich występuje. W tym miejscu możemy bowiem analizować podstrony (pomocne przy pozycjonowaniu techniką long tail).

Backlinks

Drugą dużą sekcją są informacje o backlinkach. To tu wchodzimy kiedy chcemy poznać w jaki sposób się ktoś pozycjonuje i gdzie zdobywa linki :). Nie muszę mówić dlaczego te informacje są dla nas bardzo ważne :). O analizowanej domenie dowiemy się tu:

  • Ile posiada backlinków (jeśli są to anchor link to z jakim tekstem)
  • Z ilu domen i z ilu różnych IP
  • Jaki jest podział follow/nofollow
  • Jaki jest podział link tekstowy/obrazek/iframe/formularz

 

SEMrush-Backlinks

Ekran „Anchors” pokaże nam już całą listę backlinków z frazami dla danej domeny, a także informacją z ilu domen pochodzą i ile ich jest (przykładowo semrush.com posiada na ten moment 28 795 backlinków „semrush”).

SEMrush-Anchors

Referring domains” i „Referring IPs” przedstawia informacje o domenach z których pochodzą backlinki, drugi ekran o adresach IP. Wszystko jasne.

Fajnym ekranem jest „Backlinks Comparison„, czyli porównywarka stron (max 5 adresów jednocześnie) na podstawie informacji o backlinkach. Ciekawe narzędzie.

Advertising Research

Informacje z tej sekcji przydadzą nam się nie tylko jeśli chcemy zarabiać na np. AdSense, ale także kiedy sami posiadamy wykupione kampanie AdWords i chcemy np. porównać nasze reklamy z reklamami konkurencji. Pierwszy ekran „Positions” pokazuje nam na jakie frazy domena ma wykupione kampanie AdWords i na jakich pozycjach konkretna reklama się znajduje na stronie wyników wyszukiwania. Osoby zainteresowane stronami MFA dowiedzą się tu jakie frazy mają niską konkurencyjność i jakie są na nie stawki CPC. Przecież nas wszystkich interesują frazy niszowe, za które ktoś płaci jak największe pieniądze :).

SEMrush---adv

Ekran „Position Changes” działa analogicznie jak ten z sekcji Organic Research, z tym że dotyczy kampanii AdWords. „Competitors” działa w sumie też podobnie, ale mimo wszystko warto pamiętać, że mamy tu widok z którego dowiemy się jakie serwisy (konkurencyjne dla analizowanej domeny) kupują kampanie AdWords (na jakie frazy), ile mają reklam i jaki im to daje traffic.

Ad Copies” to ekran na którym możemy podpatrzyć jak wyglądają reklamy konkurencji, jakie mają tytuły opisy itd. Natomiast ekran „Ads History” pokaże nam historię miejsc reklam, które zostały wykupione.

SEMrush---Kopie-reklam

Sekcja Domain Analytics dostarcza nam również rankingi. O ile pierwszy z nich z ekranu „SEMrush Rank” niewiele nam powie (to po prostu ranking stron najpopularniejszych w wyszukiwarce google), o tyle drugi („Winners & Loosers„) pokaże nam, które serwisy miały wzrost, które spadki trafficu, czy ilości kampanii AdWords. Warto czasem przeanalizować serwisy i spróbować sprawdzić spowodowało takie skoki.

SEMrush-Win-Loss

Keyword Analytics

Analiza słów kluczowych. Jedno z najważniejszych miejsc aplikacji, o ile nie najważniejsze. Niezależnie od tego czy tworzymy strony MFA, czy chcemy bazować na świetnym contencie, czy zależy nam na frazach z długiego ogona naszym celem jest znalezienie takich fraz, które stosunkowo prosto można by było wypozycjonować, ale równocześnie takie, które przyniesie nam traffic na stronę. Jeśli mamy strony MFA na nic nam wysokie pozycje na frazy, na które stawki są śmiesznie niskie. Jeśli prowadzimy profesjonalnego bloga, to na nic nam wysokie stawki, jeśli konkurencja jest bardzo silna i nie jesteśmy w stanie jej dogonić. Trzeba znaleźć złoty środek i do tego służą narzędzia z tej sekcji.

Phrase Match

Podstawowe informacje o słowach kluczowych. Dowiemy się jakie jest dla nich CPC, jaka jest na nie konkurencja i ile jest zapytań w wyszukiwarce w miesiącu, oraz jaki jest trend.

SEMrush-Analiza-Slow-Kluczowych

Related Keywords

Tutaj powinniśmy zajrzeć aby poznać inne frazy, które są powiązane z tym o którym chcemy się jak najwięcej dowiedzieć. Informacje szczegółowe będą podobne do tych z poprzedniej sekcji (jaka konkurencja, CPC itd) jednak tu najważniejsze jest samo poznanie alternatywnych fraz, na które możemy chcieć się pozycjonować i które mogą nam przynieść traffic na stronę oraz pieniądze :).

Ads History

Mam jedną stronę gdzie mam podpięty program partnerski w branży finansowej. Stawki są wysokie, a na tym widoku dowiedziałem się, że na główne słowo kluczowe na które swego czasu się pozycjonowałem są serwisy, które mają wykupione kampanie AdWords. Będę musiał to sobie jeszcze przeanalizować.

Keyword Difficulty Tool

Za pomocą tego narzędzia dowiemy się jak trudne będzie wypozycjonowanie strony w organicznych wynikach wyszukiwania oraz ile może nam to dać odwiedzin.

Projects

Sekcja w której możemy skonfigurować poszczególne nasze strony i monitorować je. Mamy możliwość:

  • Przeprowadzić audyt strony (m. innymi pod kątem linkowania, jakości kodu, treści)
  • Śledzenia pozycji słów kluczowych (chyba dla wszystkich to jasne ;)
  • Śledzić aktywność w social media (facebook, twitter itd)

SEMrush-Projekty

Warto jest stworzyć projekty dla wszystkich naszych stron (są ograniczenia co do ilości projektów w zależności od rodzaju wykupionej licencji), bo poza stałym monitoringiem pozycji, będziemy na bieżąco widzieć, czy nie pojawiają się błędy w aplikacji (błędy optymalizacyjne).

Podsumowanie

SEMrush to z pewnością ciekawe narzędzie, które dostarczy nam dużej wiedzy na temat naszych stron i stron konkurencji. Siłę narzędzia widać głównie podczas analizowania słów kluczowych dla stron anglojęzycznych (znacznie więcej danych). Przykładowo po wpisaniu frazy „narzędzia ogrodowe”, pojawiły mi się 24 frazy podobne. Dla frazy „garden tools” było tego już ponad 1 200. To powoduje, że szukanie fraz w polskim internecie wypada tu nie najlepiej. Znacznie lepiej wypada sama analiza stron (masa ciekawych danych, także kiedy analizujemy polskie strony).

Plusy:

  • Ponad 770k użytkowników, 120mln słów kluczowych, 74mln domen
  • Moduł analizy domen
  • Lista słów kluczowych dla sprawdzanej domeny w tym miejsca na jakich się strona znajduje, ile jest z tego odwiedzin, jaka konkurencja
  • Łatwość grzebania w bazie i szukania inspiracji dla słów kluczowych i konkurencji
  • Zmiany pozycji w czasie
  • Zbiorczy (oczywiście także indywidualny) podgląd konkurencji (np. jaki traffic, ile fraz w top 20 itd)
  • Porównywarka backlinków dla różnych serwisów internetowych
  • Świetny Keyword Analytics (głównie wersja EN)
  • Audyt strony
  • Tracking pozycji słów kluczowych
  • Śledzenie aktywności w mediach społecznościowych
  • Manuale, webinaria na stronie

Minusy:

  • Baza danych słów kluczowych dla PL (analiza słów kluczowych) mogła by być większa

Polecam pobawić się Trialem :).

Mam nadzieję, że moja recenzja jak i jej forma przypadła wam do gusty. Byłbym wdzięczny za jakiś feedback, w końcu wracam do żywych :)


View Comments